CDN یا توزیع محتوا چیست؟ و کاربرد CDN

CDN یا توزیع محتوا چیست؟ و کاربرد CDN
فهرست مطالب
5
(2)

CDN یا توزیع محتوا چیست؟ و کاربرد CDN

 

در این مقاله سعی داریم کمی در مورد CDN یا توزیع محتوا چیست و کاربرد های CDN برای شما توضیح دهیم.

CDN چیست؟ چرا باید از CDN استفاده کنیم؟

CDN در لغت مخفف Content Delivery Network و به فارسی و زبان ساده به معنی شبکه ی تحویل یا توزیع محتوا هست و تعریف کتابی آن به این صورت هست که طبق تعریف اتحادیه بین المللی مخابرات به هر گونه شبکه ای که برای ارائه محتوا دیجیتالی بهینه سازی شده باشد شبکه ی تحویل محتوا میگویند.
حالا سوال اینجاست که اگر از CDN برای سایت خود استفاده کنید چه تاثیری خواهد داشت؟ و آیا CDN برای شما مفید خواهد بود؟
تهیه و استفاده از CDN در نهایت در سرعت بار گزاری سایت شما برای افرادی که از نقاط مختلف جهان برای استفاده از سایت شما اقدام خواهند کرد افزایش چشم گیری خواهد داشت. حالا اینکه چطور این سیستم کار میکند و از چه تکنولوژی برای بهبود سرعت و بار گزاری اطلاعات استفاده شده در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.
وقتی یک CDN راه اندازی میشه به این صورت هست که سرور های مختلفی در نقاط مختلف جهان و در کشور های مختلف با مشخصات جغرافیایی مشخص کانفیگ و راه اندازی میشه و وقتی سایتی رو اون CDN فعال میشه عملکرد آن به گونه ای خواهد بود که اطلاعات آن سایت از هاست اصلی به صورت کش شده و از نزدیک ترین سرور به کاربر بازدید کننده نمایش داده خواهد شد که کاربر با نهایت سرعت و سریع ترین زمان ممکن به اطلاعات دسترسی خواهد داشت.
نمونه ی بارز این سایت ها مانند گوگل هست که وقتی شما سایت گوگل رو از هر جای دنیا باز کنید در کمترین زمان ممکن برای شما نمایش داده خواهد شد و در مقایسه با سایت هایی که از CDN استفاده نمیکنند و از نظر جغرافیایی از شما در فاصله ی دوری قرار دارند زمان بیشتری برای لود شدن سایت باید صرف کنید. حالا تقریبا با تکنولوژی این سرویس آشنا شده اید و به توضیحات تکمیلی میپردازیم.

CDN یا توزیع محتوا چیست؟ و کاربرد CDN

CDN مخفف چیست؟

همانطور که در اول مقاله ذکر شد CDN مخفف کلمه ی Content Delivery Network هست که در لغت به معنی شبکه توزیع محتوا است.
این سیستم به این صورت کار میکند که بدون در نظر گرفتن مبدا فایل ها و هاست شما اطلاعات رو برای کاربر از نزدیکترین سرور نمایش خواهد داد و کاربر در کمترین زمان ممکن با توجه به مکانی که کاربر قرار دارد به اطلاعات دسترسی خواهد داشت.

خرید سرور مجازی ایران – VPS ویندوز،لینوکس ترافیک نامحدود – آسیاتک

تکنولوژی cdn چه کاربردی دارد؟
همانطور که با یکی از دلایل اصلی CDN آشنا شدید بار گزاری سایت برای افراد در نقاط مختلف جهان است. این قابلیت شاید برای شما که کاربران شما از یک نقطه ی خاص و مثلا کشور خودتان هست زیاد کاربردی نباشد و یا بازدید از سایت شما به قدری نباشد که نیاز به CDN داشته باشید ولی برای سایت هایی مانند گوگل ، یاهو ، فیس بوک ، اینستاگرام ، واتساپ و نظیر این سایت ها CDN یکی از واجبات این سایت ها است و میشه گفت بدون CDN این سایت ها عملا بلا استفاده خواهند شد.
به همین دلیل بعضی از این شرکت ها CDN اختصاصی مربوط به خودشان را دارند ، مانند CDN گوگل و یا CDN متا دیتا ( Instagram ) و شرکت های بزرگی که کاربران آنها مختص کشور و یا قاره ی خاصی نمیشوند.
همچنین CDN میتواند مختص یک کشور و یا قاره ی خاصی باشد که به سفارش آن کشور ایجاد شده و یا به دلیل داشتن مخاطب زیاد از یک کشور آن شرکت اقدام به ایجاد CDN اختصاصی در آن کشور کرده مانند ChinaCache (چاینا کش) که مختص کشور چین هست.
از CDN های معروف میتوان کلود فلر ، آمازون کلود فرانت ، کلود آکادمی ، ابرآروان و…. را نام برد.
اگر شما هم سایتتون بازدید بالایی دارد و از کاربران زیادی از سایت شما استفاده میکنند حتما مورد حمله از طرف رغیبان خود قرار گرفته اید.
یکی دیگر از ویژگی های CDN ایمن کردن سایت شما در مقابل حملات هست.
همچنین یکی دیگر از ویژگی های CDN برای سایت های با بازدید بسیار بالا تقسیم کردن ترافیک و بار مصرفی روی هاست است و میتواند این بار رو روی سرور های مختلف پخش کند و فشار اصلی رو از روی یک سرور بکاهد.
شرکت های بزرگ اینترنتی همانطور که در مقاله توضیح دادیم برای کنترل ترافیک سایت و سرویس های اینترنتی خودشون از چندین سرور در نقاط مختلف جهان برای ذخیره سازی و ارائه سرویس های خودشون یا همان CDN استفاده میکنند.
این تکولوژی باعث میشود تا کاربران در نقاط مختلف هیچ کندی و تاخیر و تفاوتی در هنگام استفاده از سایت شما را احساس نکنند.

CDN یا توزیع محتوا چیست؟ و کاربرد CDN

کاربرد CDN یا شبکه توزیع محتوا

طرز کارکرد CDN به چه صورت هست؟

با توجه به مزیت هایی که برای شما ازCDN گفتیم میتوان به این موضوع پی برد که با بهره گیری از CDN میتوان سایت های شرکت های کوچک و وبستران را از قدرت شرکت های بزرگ بهره مند ساخت.
عملکرد CDN به صورت زیر هست:
در مرحله ی اول اطلاعات سایت شما که قابل دانلود هستند ( مانند فایل کد های CSS ، فایل کد های جاوا اسکریپست ، فایل های مولتی مدیا و … ) را بر روی سرور های خود یا همان نود ها Nodes در قالب کپی ذخیره سازی میکند.
در مرحله ی دوم زمانی که کاربری وارد سایت شما شود به اطلاعات سایت نیاز داشته باشد اطلاعات از قبل ذخیره شده از روی سرور های اشتراکی یا همان Nodes که نزدیک ترین فاصله از لحاظ زمانی را به کاربر داراست بارگزاری و برای کاربر نمایش داده خواهد شد.

بنابر این وقتی کاربری در مرورگر خود به سایت شما وارد شود در درجه ی اول در صورت استفاده از CDN از نزدیکترین نود یا سرور فایل هایی که قبلا به اصطلاح کش (Cache) شده است بارگزاری خواهد شد و در صورت در دسترس نبودن سرور از هاست یا سرور اصلی با سرعت پایین تری با توجه به ترافیک هاست و یا سرور اصلی در آن لحظه بارگزاری خواهد شد.
مزایا و معایب CDN چیست؟
استفاده از CDN میتواند مزایای بسیار زیادی برای هاست شما و سایت شما داشته باشد و به سایت و هاست شما قدرت بیشتری ببخشد که تعدادی از آنها را برای شما عنوان خواهیم کرد.
1- افزایش سرعت بارگزاری و لود شدن سایت ( به دلیل دانلود شدن اطلاعات سایت از نزدیکترین CDN برای کاربر )
2- بالا رفتن امنیت ( به دلیل اینکه کاربر به صورت مستقیم با هاست شما در ارتباط نخواهد بود )
3- نصب و راه اندازی بسیار ساده
4- هزینه ی بسیار پایین نسبت به مزایایی که در اختیار شما قرار میدهد ( به دلیل استفاده ی اشتراکی و بسیار زیاد افراد و شرکت های دیگر از CDN )
5- بهینه سازی و بالا بردن رتبه ی سایت در موتور های جستجو گر مانند گوگل
6- راه کاری بسیار خوب و کارآمد برای جلوگیری از حملات DDOS بر روی سرور اصلی سایت
7- افزایش میزان پهنای باند سایت به دلیل استفاده از چند سرور با پهنای باند بسیار بالا به جای یک سرور ( تصور کنید به جای یک سرور با پهنای باند 1 گیگابیت از یک یا 10 سرور با پهنای 10 گیگابیت استفاده کنید! )
8- افزایش رضایت و تعداد کاربران سایت به دلیل سرعت بالا و روان بودن سایت

خرید بهترین هاست مناسب وردپرس – میزبانی وب وردپرس

حالا با این همه تعریف و توضیحی که در مورد CDN داشتیم این سوال پیش میاد که آیا CDN ضرری هم داره؟!
جواب خیر است! بله درست متوجه شدید. استفاده از CDN هیچ ضرری برای سایت شما ندارد و کاملا مفید است.
اگر بازدید کننده های سایت شما از شما دور هستند نسبت به مکان جغرافیایی حتما از CDN استفاده کنید در غیر این صورت لزومی نداره ولی باز هم برای بالا بردن سئو سایت و بخش امنیتی سایت میتونین از CDN استفاده کنید که برای شما مفید هم هست.
تنها چیزی که در مورد CDN های خوب میتوان گفت این است که اگر از تمامی امکانات بخواهید بهره مند شوید باید هزینه ای رو بپردازید ، البته CDN های رایگان هم وجود دارند که در ادامه برای شما عنوان خواهیم کرد.
این مورد را میتوان نوعی ضعف دانست که آن هم با توجه به امکانات بسیار خوبی که برای شما فراهم میکنند ضعف محسوب نمیشود.

شبکه توزیع محتوا ایرانی و کارد CDN

چند CDN در جهان وجود دارد؟
به صورت دقیق نمیتوان تعداد CDN ها را عنوان کرد به دلیل اینکه برای استفاده ی بسیار زیاد کاربران از این تکنولوژی روز به روز CDN های خصوصی و عمومی در حال افزایش هست.
از CDN های معروف میتوان Cloud Flare ، VPS.net، Amazon Cloudfront ، MaxCDN ، CacheFly ، KeyCDN و …. را نام برد.

CDN رایگان
انواع مختلفی از شبکه های توزیع محتوا (CDN) در سر تا سر دنیا وجود دارند که وابسه به امکاماتی که ارائه میدهند مبالغی رو دریافت میکنند همچنین نسخه های محدود و رایگان هم ارائه میدهند.
یکی از معروف ترین این ها شرکت Cloud Flare هست و نسخه ی ایرانی آن هم شرکت ابرآروان هست و اگر شما جزو آن دسته از کاربران هستید که از سایت وردپرسی استفاده میکنید میتوان به افزونه ای رایگان به اسم jetpack اشاره کرد که با نصب این افزونه میتوانید از سرور های اختصاصی این شرکت هم روی سایت خود استفاده کنید.

در آینده مقاله ای کوچک در مورد نحوه ی عضو و استفاده از این دو CDN رو برای شما آماده خواهیم کرد.

در صورتی که در مورد خرید سرور مجازی یا VPS سوالات زیادی در ذهن شما وجود داره پیشنهاد میکنیم مقاله قبلی یعنی از کجا سرور مجازی بخریم را حتما مطالعه بفرمایید.

 

امتیاز به این مقاله

میانگین آراء از 5 / 5

امتیازی ثبت نشده

اشتراک گذاری:

2 پاسخ

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز

      نمیشه دقیقا گفت کدام بهتر است به دلیل اینکه هرکدام خوبی و بدی های خودش رو داره.
      از نظر وسعت شبکه و پایداری قطعا کلود فلر بهتر هست اما تنها مشکلی که در کلود فلر هست این هست که در ایران سرور ندارند و برای کاربران داخل کشور باعث افزایش سرعت نخواهد شد.(البته در حالتی که هاست کاربر داخل ایران باشه و یا در کشوری دور دست مانند آمریکا باشه)
      ابرآروان به دلیل اینکه در داخل کشور سرور داره،در صورتی که شما از هاست خارج استفاده میکنین،مناسب خواهد بود به دلیل اینکه سرعت برای کاربران داخل کشور افزایش داده میشه.

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب آموزشی