تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی و مزایای آنها

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی و مزایای آنها
فهرست مطالب
5
(2)

با سلام  و احترام خدمت شما همراهان عزیز پنتا سرور

در مقاله ی قبلی توضیحات مختصری درمورد سرور های اختصاصی و تفاوت آنها با کامپیوتر های خانگی داده شد.

در این مقاله همانطور که به شما عزیزان قول داده بودیم در مورد سرور های مجازی توضیحاتی را خواهیم داد که بیشتر با آن آشنایی پیدا کنید که در انتخاب بین سرور های اختصاصی و سرور های مجازی کار شما عزیزان راحت تر و هدفمند تر انجام گیرد.

 

-سرور های اختصاصی و اشتراکی از نظر تخصیص و استفاده از منابع

-سرور های اختصاصی

در سرور های اختصاصی همانطور که از نام آنها معلوم هست تمامی منابع عم از رم و سی پی یو و هارد و پهنای باند شبکه تماما اختصاصی بوده و مختص کاربر یا کاربرانی هست که به سرور دسترسی دارند. این سرورها مربوط به کاربرانی هست که نیاز به این دارند که نرم افزار آنها به صورت مستقیم روی سیستم عاملی که بر روی سرور نصب شده دسترسی داشته باشند و مجازی سازی بین سرور اصلی و سرور مجازی نباشد.

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی و مزایا خرید سرور مجازی

سرور های مجازی

سرور های مجازی به دو دسته تقسیم میشوند.

  • سرور های مجازی اشتراکی ( VPS )

این نوع سرور ها با مجازی سازهایی مانند openvz ایجاد و مدیریت میشوند.

این نوع سرورها چون تمامی منابع آنها اشتراکی و به صورت Oversell  میباشد از کیفیت نچندان مطلوب برخوردار هستند و از مزایای آنها به دلیل اشتراکی بودن منابع و Oversell بودن سرور میتوان به قیمت بسیار پایین این سرویس ها اشاره کرد.

منابع این نوع سرورها به صورت کاملا اشتراکی بوده و در تمامی منابع مانند رم ,  هارد  ,سی پی یو و شبکه سرور و حتی کرنل و یا همان هسته مرکزی مجاز ساز با هم مشترک هستند.

 

  • سرور های مجازی اختصاصی ( VDS )

این نوع سرورها که سرورهای مجازی تیم پنتا سرور هم از همین نوع میباشد از مجازی ساز هایی هم چون VMWare , KVM , Proxmox  استفاده میکند که این مجازی ساز ها از حالت ایزوله استفاده میکنند و تمامی کاربرانی که این نوع سروی ها را دارا هستند توسط پلنی که برای آنها تعریف شده از مقدار منابع بخصوصی استفاده میکنند و تمامی منابع آنها توسط مدیران و تیم فنی به صورت دقیق تنظیم شده.

این نوع سرور های مجازی همانند سرورهای اختصاصی هستند با این تفاوت که میتوانند از مقدار منابع کمتری نسبت به سرور های اختصاصی بهره مند شوند و با قیمت مناسب تر از سرورهای اختصاصی قابل تهیه میباشند.

از قابلیت های آنها میتوان به نصب سیستم عامل های ویندوزی و لینوکسی به صورت اختصاصی اشاره کرد.

کنترل پنل بسیار قوی و با امکانات بسیار مانند تعویض سیستم عامل به صورت اتوماتیک توسط کاربران , امکان مانیتور کردن منابع سرور و امکان نصب سیستم عامل دلخواه , امکان دسترسی به سرور حتی در زمان قطعی شبکه سرور مجازی و بسیاری از امکانات دیگرکه به کاربران این امکان را میدهد تا کنترل کامل سرور خود را از ناحیه کاربری داشته باشند.

 

کاربرد های سرور مجازی

کاربرد سرور های مجازی بسیار زیاد هست در دنیای هاستینگ و در این مقاله قصد داریم به نمونه های کوچکی از آنها اشاره کنیم.

 

  • وب سرور ها (Web Server)

 

یکی از کاربرد سرور های مجازی به عنوان وب سرور هست.

منظور از وب سرور محل قرار گیری وب سایت های پر بازدید روی یک سرور هست که نیاز چندانی به منابع اختصاصی ندارند و میتوان با یک سرور اشتراکی با منابع محدود هم آنها را راه اندازی و مدیریت کرد.

ولی در بعضی از مشاغل که از وب سایت های فروشگاهی مهم یا سایت هایی که از مطالب مهمی میزبانی میکنند باید ازسرور های اختصاصی (VDS) و کنترل پنل های لایسنزدارهم چون Cpanel یا Direct Admin استفاده بفرمایند تا هم منابع آنها در بازدید های بالا اختصاصی باشد که به مشکل برنخورند و هم سرور آنها به دلیل لایه های امنیتی و منابع اختصاصی به راحتی قابل نفوذ نباشد.

 

  • میل سرور(Mail Server)

 

از دیگر استفاده از سرورهای مجازی استفاده به عنوان میل سرور

میل سرور این قابلیت را به شما میدهد که یک یا چند ایمیل را به صورت انبوه به کاربران خود بدون محدودیت در طول روز ارسال بفرمایید.

از آنجای که این امر نیازمند منابع خاص یا سیستم عامل منحصر به فردی ندارد میتوان از سرورهای مجازی ارزان قیمت با منابع اشتراکی یا همان (VPS) استفاده کرد. لازم به ذکر هست در بعضی از کمپانی های بزرگ که تعداد ارسال این ایمیل های بسیار زیاد و مهم هستند از سرورهای مجازی اختصاصی یا همان (VDS)  ویا حتی از سرورهای فیزیکی اختصاصی هم استفاده میکنند.

 

  • اپلیکیشن سرورها(Appliacation Server)

 

یکی از مهمترین دلیل هایی که کاربران از سرورهای مجازی با منابع اختصاصی استفاده میکنند به همین دلیل میباشد.

استفاده از سرور برای نرم افزار یا نرم افزار های خاصی که در کامپیوترهای خانگی قابل استفاده نمیباشند یا راندمان استفاده از آنها در سیستم های خانگی پایینتر از انتظار میباشد.

بعضی ها به دلیل منابع سخت افزاری که تفاوت بسیار زیادی بین سیستم های خانگی و سرور ها هست از سرور استفاده میکنند و بعضی از کابران به دلیل اینترنت پر سرعت و با کیفیت سرور ها که قابل مقایسه با اینترنت های خانگی نیست از سرورهای مجازی با منابع اختصاصی استفاده میکنند.

از این رو میتوان به سرور های بورسی که در مقاله های بعدی حتما به آن خواهیم پرداخت و اشاره کرد که به دلیل کیفیت شبکه ی دیتا سنتر راندمان کاری در خرید های بورسی تا حد چشم گیری تغییر پیدا خواهد کرد.

از دیگر نرم افزارهایی که اکثر کاربران از سرور های مجازی با منابع اختصاصی از آنها استفاده میکنند میتوان به نرم افزارهایی پرداخت که نیاز به آی پی اختصاصی خارج از کشور دارند جهت اتصال به اینترنت برای ارز دیجیتال و بازارهای  بورسی خارجی که با سرورهای اختصاصی خارج از کشورمجموعه پنتا سروربه آسانی میتونین به سرورهای مورد نظرتون با آی پی های کشور های اروپایی دسترسی داشته باشید.

 

  • دیتا بیس سرور (Data Base Server)

 

منظور از دیتا بیس سرور , سرورهایی هستند که نرم افزار اصلی آنها که دیتا بیس یا داده های متمرکز و اصلی آن روی سرور بارگذاری میشوند و نرم افزر های نسخه کاربر یا کلاینت توسط اینترنت از سیستم های خانگی به آن متصل میشوند و عملیات خود را انجام میدهند.

این سرورها به دلیل مهم بودن به منابع اختصاصی (VDS) و با سرعت بالا نیازمند میباشند و بهتر از سرویس های با هارد SSD  یا Nvme  استفاده کنند تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

 

  • سرور های ذخیره سازی (Storage Server)

 

این نوع سرور ها همانطور که از نام آنها پیداست سرور های مخصوص ذخیره سازی فایل ها یا به اصطلاح سرور های بک آپ میباشند که از هارد های با حجم بالا برخوردار میباشند.

 

امتیاز به این مقاله

میانگین آراء از 5 / 5

امتیازی ثبت نشده

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب آموزشی